Timemanagement fabels

Als het op tijd aankomt, zijn we meesters in het bedenken van fabeltjes die we onszelf elke dag voorhouden.

Soms zeggen we zoiets als:

Ik heb geen tijd … ik doe het later … ik kan twee dingen tegelijk …

Dit lijkt onschuldig, maar deze fabeltjes kunnen wel degelijk impact hebben op je leven.

Wanneer het steeds niet lukt om je taken af te handelen en je doelen te bereiken ondanks je goede bedoelingen, kijk dan eens naar wat je jezelf voorhoudt.

Er zijn allerlei fabeltjes die we onszelf dagelijks vertellen. Hieronder vind je de zes grootste timemanagement fabels, die wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Ik heb geen tijd!

In werkelijkheid heb je genoeg tijd. Je hebt dezelfde hoeveelheid tijd als iemand anders. Als het voelt dat je geen tijd hebt, kan het zijn dat je oververantwoordelijk bent. Dat je meer taken hebt aangenomen dan dat je beschikbare tijd hebt. Misschien is het tijd om wat taken los te laten. Je bent een human being, geen human doing.

Onder druk werk ik het beste

Het kan waar zijn dat je taken sneller afhandelt door grote druk. Maar vraag jezelf het volgende af: Handel je de taak af door er aandacht aan te besteden of ben je bezig met een race tegen de klok? Lever je hierdoor middelmatig werk of levert het misschien onnodig stress voor jezelf? Probeer dit in plaats: Breek de taak op in kleinere stukken, schuif de deadline naar voren en verdubbel de tijd die je jezelf gewoonlijk zou geven. Verwerk de kleine taken één voor één. Op deze manier komt niet alles op het laatste moment. En je gaat stressvrij taken afhandelen!! … Yay!

Alles op mijn takenlijst moet af

Bijna iedereen worstelt met een niet realistische hoeveelheid werk. Veel e-mail, informatie, taken, rollen vervullen en verantwoordelijkheden. Het tempo van communiceren is enorm verhoogd en alles bijhouden is erg vermoeiend. Er komt meer binnen dan eruit gaat. Dit betekent dat je het meest belangrijke eruit moet pakken, je gaat nooit alles weg werken. Kies je prioriteiten zorgvuldig en laat de overtuiging los dat je alles gedaan wil hebben.

Ik hoef dat niet te noteren – Ik onthoud het wel!

Je geheugen kan niet altijd zoveel info verwerken op hetzelfde tijdstip. En als je druk bent met afspraken onthouden en gedachtes, zoals “niet vergeten straks melk en brood te halen” dan is het lastig om over nog meer dingen na te denken. Je gedachte proces zal verlagen en het wordt lastiger om nieuwe ideeën te bedenken en keuzes te maken. Door het noteren maak je je hoofd weer vrij om te focussen in plaats van het constant proberen dingen te herinneren, dus noteer.

Ik krijg meer gedaan als ik gewoon doorga en geen pauze neem.

Denk je er wel eens over om de pauze over te slaan en zo meer tijd aan het project te kunnen besteden? Of zeg je nee tegen een koffiepauze na een lange meeting? Hmmmm … non-stop werken is niet de meest efficiënte manier om taken af te handelen. Hoe langer je werkt aan iets, hoe meer vermoeid je raakt en waarschijnlijk meer fouten maakt. Neem een pauze – ook als je denkt je deze niet te kunnen veroorloven. Je komt verfrist terug en klaar om de klus te klaren.

Ik kan alles in één dag stoppen!

De grootste fabel die we onszelf vertellen is dat we drie keer zoveel gedaan krijgen in een dag – zelfs als ons dat elke dag weer niet lukt. Stel jezelf voor hoe demotiverend dit werkt. Kies elke dag één taak. Nee, niet twee of meer. Gewoon één taak met de hoogste prioriteit, de meest belangrijke. Als je dat lukt om deze af te handelen, krijg je direct een goed gevoel over jezelf. En als je tijd overhoudt, kun al aan de slag met de tweede meest belangrijke taak…

Dit waren ze dan. De zes grootste timemanagement fabels die we onszelf vertellen. Je zult misschien verbaasd zijn omdat je jezelf wellicht vandáág nog een van deze fabeltjes hebt verteld……

Ik weet dat je slimmer wil werken, maar fabeltjes helpen niet. Stop met deze fabeltjes en krijg meer gedaan.

Do better, get organized.