Een productieve start van 2017? Start met deze methodiek.

Als je kijkt naar je eindeloze to-do’s, projecten en inbox, heb je dan het gevoel dat je energie wegvloeit? Vraag je je af hoe je de tijd vindt om het allemaal gedaan te krijgen? Weet je niet waar te beginnen? Het maakt niet uit hoeveel je al hebt gedaan, je bent er zeker van dat je nooit helemaal bij zult zijn.

Bijna iedereen herkent dit….

Hoewel ik je niet kan helpen de hoeveelheid taken op je lijst te verminderen (nou ja, dat is een andere blog), kan ik je wel tips geven om je te helpen bij het verminderen van dat overweldigend gevoel dat je krijgt wanneer je kijkt naar een taak of een project, en dat je het gevoel hebt dat je vooruitgang boekt.

Vraag jezelf …  Wat is de volgende actie op deze? Hoe eet je een appel? Hap voor hap, toch?

Dus, ongeacht hoe groot de taak of het project is, het kan worden onderverdeeld in kleine en uitvoerbaar taken. Kom erachter wat de volgende kleine actie is en doe het dan! Dan bereken de volgende kleine actie en doet het. En zo voort en zo verder. Je houdt hierbij het einddoel in het oog, maar je focust je op de volgende kleine actie die je naar je einddoel zal bewegen.

Dit is hoe het werkt …

Stap 1: Kies iets belangrijks dat je gedaan wilt hebben.

Stap 2: Maak een mini-lijst van hapklare acties.

Stap 3: Ga de hapklare acties doen – één voor één.

Stap 4: Vink acties af die klaar zijn en vier elke taak die af is.

Stap 5: Krijg zo meer taken en projecten gedaan !!

Nu zal je zien dat je projecten en taken langzaam stap voor stap gedaan krijgt in plaats van verloren te staren naar de eindeloze to-do’s en projecten.

Het voordeel hiervan is dat je de volgende keer precies weet wat er is gedaan en wat er één voor één moet gebeuren. Geen verloren tijd – je kunt gewoon oppakken waar je het laatst gebleven was en gaat vrolijk verder.

Zo simpel is het. Vraag wat is het volgende? En krijg taken gedaan.

Do better, get organized.